روانشناسی بازار چیست؟

روانشناسی بازار، احساس رایج خریداران و فروشندگان بازار مالی در هر برهه از زمان است. اصطلاحات اغلب توسط رسانه های مالی. و تحلیل گران برای توضیح حرکت ناگهانی بالا یا پایین در بازارها استفاده می شود. روانشناسی بازار به عنوان یک نیروی قدرتمند در نظر گرفته می شود. ممکن است با اصول اساسی یا رویدادهای خاصی توجیه شود. به عنوان مثال ، اگر سرمایه گذاران به طور ناگهانی اعتماد به سلامتی اقتصاد را از دست داده. و تصمیم بگیرند که از خرید سهام عقب نشینی کنند. شاخص هایی که قیمت های کلی بازار را دنبال می کنند ، سقوط می کنند. قیمت سهام های جداگانه بدون توجه به عملکرد مالی شرکت های پشتیبان سهام ، همراه آنها سقوط خواهد کرد.

درک کلی رفتار بازار

طمع ، ترس ، انتظارات و شرایط محیطی همه عواملی هستند که در روانشناسی کلی بازارنقش دارند. قدرت این حالات ذهنی در انجام “احتیاط” و “ریسک پذیری” دوره ای و به عبارت دیگر دوره های سقوط و رونق در بازارهای مالی کاملاً مستند و مشخص است.

این تغییرات در رفتار بازار اغلب تحت عنوان تسخیر روح حیوانات شناخته می شود. این عبارت را جان مینارد کینز در کتاب خود با عنوان “نظریه عمومی اشتغال ، بهره و پول” در سال ۱۹۳۶ بیان کرد. وی پس از رکود بزرگ نوشت:

روح حیوانات را “انگیزه خود به خود برای تقدم عمل در برابر انفعال” توصیف کرد.

نظریه مالی متعارف، یعنی فرضیه کارآمد بازار، مورد انتقاد قرار می گیرد. ازین جهت که به اندازه کافی برای روانشناسی در بازارارزش قائل نمی شود. یعنی جهانی را توصیف می کند که در آن همه بازیگران در بازار رفتاری منطقی دارند. و نمی توانند جنبه احساسی بازار را پاسخ دهند. اما روانشناسی بازار می تواند به نتیجه غیرمنتظره ای منجر شود که با مطالعه اصول اساسی نمی توان آن را پیش بینی کرد.

به عبارت دیگر ، نظریه های روانشناسی مارکت با اعتقاد منطقی بودن بازارها مغایرت دارد.

بیشتر بخوانید: روند های بازار

پیش بینی روانشناسی بازار

به طور کلی ، دو روش غالب جمع آوری سهام توسط متخصصان استفاده می شود و فقط یکی از آنها به این امر توجه دارد.

تحلیل بنیادی به دنبال انتخاب سهام برنده از طریق تجزیه و تحلیل امور مالی شرکت در زمینه صنعت آن است. روانشناسی بازار جای کمی در این تحلیل دارد.

تحلیل تکنیکال بر روندها ، الگوها و شاخص های دیگری متمرکز است که باعث افزایش یا پایین آمدن قیمت سهام می شود. روانشناسی بازار یکی از این عوامل است.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال

بیشتر بخوانید: تحلیل بنیادی چیست؟

مطالعات روانشناسی بازار

مطالعاتی در مورد تأثیر آن بر عملکرد و بازده سرمایه گذاری انجام شده است. اقتصاددان آموس توورسکی و روانشناس برنده جایزه نوبل ، دانیل کانمن ، اولین کسانی بودند که نظریه بازار متداول را به چالش کشیدند. به این معنا که آنها این تصور را که انسان در بازارهای مالی همیشه بر اساس اطلاعات عمومی و مربوط به قیمت ها تصمیم منطقی می گیرند ، قبول نکردند.

آنها با رد این مفهوم ، در زمینه اقتصاد رفتاری پیشگام بودند. نظریه ها و مطالعات آنها در شناسایی خطاهای سیستماتیک در تصمیم گیری انسان متمرکز است که ناشی از سوگیری های شناختی مانند انزجار از دست دادن، تعصب بی جا و دلبستگی است. کار آنها به طور گسترده ای مورد پذیرش قرار گرفته و برای استراتژی های سرمایه گذاری ، تجارت و مدیریت پرتفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

منابع:

The General Theory of Employment, Interest, and Money

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *