اخبار, تحلیل

علت صعود بازار بورس

  • صعود بازار بورس… چرا بازار سبز است؟ علت صعود بازار بورس امروز چه بود؟
  • بازی با ذهنیت معامله‌گران چطور جهت بازار را به شکل مثبت تغییر داد و منجر به ورود پول سرمایه دار خرد شد؟
  • الگوی صعودی بورس تا کجا و تا چه زمانی ادامه ادامه دارد؟
  • فعالیت بازارگردانان تا زمان اصلاح دستورالعمل متوقف شود.

طبق انتظار تغییر دامنه‌ی نوسان اثرات روانی خود را بر بازار داشت ومنجر به واکنش مثبت بازار شد. نسبت به هفته های پیش‌ عامل بنیادینی در بازار تغییر نکرد. اما با تغییر دامنه‌ی نوسان، منطقِ حسابداریِ ذهنی معامله‌گران تغییر کرد.

در درجه‌ی اول خروج شتاب‌زده از بازار به علت ترس از منفی ۵ فردا از بین رفت. این عدد به ۲ درصد کاهش یافت . در درجه‌ی دوم احتمال سود ۶ درصدی از معاملات باعث انگیزه‌ی کمتر عرضه‌ها(که آن هم ناشی از ترس بود) شد. این دو برداشت ذهنی باعث ارامش بیشتر معامله‌گران در بازار شده و ترس از ریزش‌های ۵ درصدی پیاپی را کاهش داد و نهایتا منجر به صعود بازار بورس شده است.

کمی با بازار پایه نامهربانی شده است و بهتر است دامنه‌ی نوسان این بازار نیز بازتر شود. تا شرط انصاف در خصوص سهام این گروه نیز رعایت گردد. همه‌ی سهام این بازار را نباید سهام بنجل و پروژه ای و … فرض کرد. دامنه‌ی نوسانِ کمتر، این سیگنال را به سهامداراناین بازار می‌دهد که سهام خود را بفروشید و وارد سهام ۶ درصدی شوید! این عامل باعث منفی شدن این گروه شده است.

صعود بازار بورس پس از اصلاح دامنه نوسان
صعود بازار بورس پس از اصلاح دامنه نوسان

لزوم توقف فعالیت بازارگردانان

در خصوص بازاگردان‌ها پیش‌تر هم عنوان کردم که در شرایط فعلی فعالیت بازارگردان‌ها با توجه به افت شدید قیمت‌ها و تغییر دامنه‌ی نوسان و لزوم تغییر در دستورالعمل بازارگردانی و عملکرد نامناسب چند ماه گذشته‌ی بازارگردان‌ها باید متوقف شود. زیرا قیمت‌ها در سطوحی نیست که بازارگردان‌ها با عرضه و نوسانگیری بخواهند بازار را متعادل کنند.

بازار تا کی صعودی است؟

از نظر من با افت و خیزهای همیشگی، بازار تا پایان اردیبهشت/اوایل خرداد پتانسیل رشد دارد. اگرچه که صعود یکسره و بی‌وقفه نخواهیم داشت. به تدریج که به نیمه‌های اسفند ماه می‌رسیم عرضه های سُنتی پایان سال شروع خواهند شد. که عمدتا به دلیل شناسایی سود در پایان سال مالی شرکت‌های ۲۹ اسفندی است.

از منظر تکنیکالی مقاومت نه چندان قوی در ۱۳۴۰ و مقاومت معتبرتر در محدوده‌ی ۱۴۰۰ قرار دارد که باید مد نظر معامله‌گران باشد. ممکن است این مقاومت‌ها و تایم زمانی پایان سال در یک محدوده‌ منطبق شوند. ( به صورت نرمال شاید ۳۰ الی ۳۵ درصد بالاتر از قیمت‌های فعلی بسیار زیادی از سهام‌ بازار)

پیشنهاد میکنیم بخوانید: روانشناسی بازار

دید کلی

بعد از این رشد و استراحت کوتاه مدت بار دیگر شاخص توان رشد در سال جدید با برای یک دوره‌ی ۲ الی ۳ ماهه خواهد داشت. در صورتیکه اتفاق غیرمترقبه ای رخ ندهد، پتانسیل شاخص در دوره‌ی دولت آقای روحانی، اعدادی نزدیک سقف قبلی شاخص است (بین ۱۸۰۰ الی ۱۹۰۰). توجه داشته باشید که بازارهای موازی دوباره در حال برگشت به پیک قیمتی خود هستند. (اگرچه که رکود شدیدی را تجربه می‌کنند)، در این شرایط بورس نیز کم کم ترس خود را کنار خواهد گذاشت و آماده‌ی پس گرفتن اعداد از دست رفته‌خواهد شد.

منبع: https://t.me/emacoabbasi/753

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *