روند بازار و نحوه شناسایی و کار با آن

شناسایی روند بازار

روند بازارهای مالی میتواند جهت دار یا خطی باشد. به روندهای جهت دار اصطلاحا بازارهای ترند (trend makets) و به بازارهایی که در حال سکون هستند بازارهای رنج (range markets) میگویند.
بازارهای جهت دار میتوانند به سمت مثبت یا منفی جهت پیدا کنند. بازاری که جهت مثبتی دارد را اصطلاحا بازار گاوی (bullish market) با ترند مثبت و جهت منفی را بازار خرسی (bearish market) با ترند منفی میگویند.
این نکته حایز اهمیت است که امکان دارد بازاری در یک تایم فریم جهت دار باشد اما در تایم فریم دیگری رنج باشد. یا در تایم فریمی ترند منفی باشد ولی در تایم فریم دیگری ترند مثبت باشد. به همین جهت روندهای زمانی هم در شناسایی روند و سرمایه گذاری مهم هستند.

روندهای زمانی

به بیان ساده، روند کوتاه مدت، میانی و بلند مدت سه نوع گرایش کلی است. هر روز در مطالعه تحلیل تکنیکال مشاهده می کنیم. “روند دوست شماست”، یکی از گفته هایی است که از مطالعه روندهای اولیه بیرون آمده است.

برخی از افراد سعی می کنند با مشاهده میانگین ها روند بازار را شناسایی کنند. با توجه به این درک که روانشناسی بازارها در واقع بازارها مولد حرکت بازار است، می توانیم اذعان کنیم که روانشناسی روندهایی را که امروز می خواهیم بررسی کنیم روندها را توسعه می دهند و یا به آنها پایان میدهند.

بیشتر بخوانید: روانشناسی بازار

یادگیری نحوه شناسایی روند باید اولین هدف کسب و کار برای هر دانشجوی تحلیل تکنیکال باشد. بیشتر سرمایه گذاران، پس از سرمایه گذاری پس از شناسایی یک روند صعودی، منتظر هرگونه ضعف در روند برای ورود به بازار می مانند.

بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال

بازارهای اولیه

بازار گاوی و خرسی به عنوان بازارهای اصلی شناخته می شوند. تاریخ به ما نشان داده است که طول این بازارها به طور کلی از یک تا سه سال طول می کشد.


ترندهای سکولار

یک روند سکولار ، روندی که می تواند برای یک تا سه دهه ادامه داشته باشد ، بسیاری از گرایش های اصلی را در پارامترهای خود نگه می دارد و در بیشتر موارد به دلیل بازه زمانی محدودش، تشخیص آن آسان است.

برای لحظه ای نگاهی به نمودار S&P 500 در زیر بیاندازید. نمودار پیشرفت بازارها از دهه ۱۹۸۰ تا اواسط دهه ۲۰۰۰ را نشان می دهد که نشان دهنده افزایش بازار منتهی به اواخر قرن است.

روندهای متوسط

در تمام گرایش های اصلی، گرایش های میانی وجود دارد که روزنامه نگاران تجاری و تحلیل گران بازار را وادار می کند دائماً به دنبال پاسخ این باشند که چرا یک موضوع یا بازار به طور ناگهانی چرخانده و در جهت مخالف دیروز یا هفته گذشته قرار میگیرد. تجمعات ناگهانی و چرخش های جهت دار روندهای میانی را تشکیل می دهند. در بیشتر موارد نتایج حاصل از نوعی اقدام اقتصادی یا سیاسی و واکنش بعدی آن است.

تاریخ به ما می گوید که تجمع در بازارهای گاوی قوی است و واکنش های منفی تا حدی ضعیف است. آنروی سکه به ما نشان می دهد که واکنش های بازار خرسی شدید است و تجمعات کوتاه است. همچنین به ما نشان می دهد که هر بازار گاوی و خرسی حداقل سه دوره میانی خواهد داشت. هر چرخه میانی می تواند در حدود دو هفته یا شش تا هشت هفته طول بکشد.

روندهای بلند مدت

برای تعیین روند بلند مدت، تحلیلگران پیشکسوت از یک شاخص تصادفی استفاده می کنند. با این حال اندیکاتور مورد علاقه من، اندیکاتور مومنتوم نرخ تغییر (ROC) است. (که می توانید در مورد نرخ تغییر بخوانید):

چارچوب زمانی معمول برای اندازه گیری ۱۰ROC روز است. نسبت ساخت نشانگر ROC به شرح زیر است:

نرخ تغییر = ۱۰۰ (Y / Yx)

“Y” نشان دهنده جدیدترین قیمت بسته شدن است و Yx نشان دهنده قیمت بسته شدن تعداد مشخصی از روزهای قبل است. بنابراین، اگر قیمت سهام امروز بیش از ۱۰ روز پیش بسته شود، نقطه ارزش ROC بالاتر از تعادل خواهد بود، بنابراین به نمودارشناسان نشان می دهد که قیمت ها در حال افزایش هستند.

بیشتر بخوانید: اندیکاتور مومنتوم

برعکس، اگر قیمت در جلسه امروز کمتر از ۱۰ روز معاملاتی پیش بسته شود، نقطه ارزش زیر تعادل خواهد بود. که نشانگر افت قیمت ها است. به راحتی می توان گفت که اگر ROC در حال افزایش باشد، یک سیگنال صعودی کوتاه مدت می دهد. و یک نشانه نزولی باعث سقوط ROC می شود.

نمودارشناسان در محاسبه ROC به دوره زمانی توجه زیادی نشان می دهند. نمای طولانی مدت از بازار یا یک بخش یا سهام خاص، ممکن است از یک بازه زمانی ۲۶ تا ۵۲ هفته برای Yx استفاده کند.از نمای کوتاه تر، ۱۰ روز تا شش ماه یا بیشتر استفاده می شود.

می بینید که با تغییر در تعداد روزها یا هفته ها به عنوان یک چارچوب زمانی، چارتیست می تواند جهت و مدت روند را بهتر تعیین کند.

منبع: investopedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول