آموزش, آموزش تحلیل تکنیکال

تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده

تفاوت نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده چیست ؟

تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟

در این پست از آکادمی نیکخوی به این می پردازیم که تفاوت نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده چیست؟ ولی پیش از آن که به مقایسه تفاوت میان نمودارهای ساده (خطی) و لگاریتمی بپردازیم. باید بدانیم که نمودار تعدیل شده چیست؟ نمودار تعدیل نشده چیست؟ معامله‌گران با استفاده از تحلیل تکنیکال به بررسی یک سهم می‌پردازند. اما عوامل بنیادی در سهم نیز حائز اهمیت است. برخی از تحلیلگران بر این باورند. زمانی که سهمی تحت تأثیر عوامل بنیادی از جمله تقسیم سود یا افزایش سرمایه قرار می‌گیرد. تغییرات قیمت روی نمودار سهم نیز باید اعمال و نمایش یابد. در این موارد تحلیلگران تکنیکالیست می‌توانند از نمودار تعدیل شده سهام استفاده کنند.

در حالی که عده‌ای دیگر از تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند. که در نمودار سهم و تحلیل آن عوامل بنیادی نباید در نظر باشند. تنها به قیمت سهم در گذشته باید اکتفا کرد. به همین خاطر از نمودارهای تعدیل نشده استفاده می‌کنند.

مقدمه

بطور کلی سرمایه‌گذاران برای اینکه در بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری معاملات موفقی داشته باشند، پیش از هر اقدامی نمودار قیمتی یک کالا یا ارز را مورد بررسی قرار می‌دهند. نمودار قیمت،‌ اطلاعات مهمی در خصوص روند ارزش یک دارایی در اختیار ما قرار می‌دهد.

گاهی اوقات، علاوه بر اطلاعات در مورد مسیر حرکت قیمت، الگوها و علائمی بر روی نمودار ظاهر می‌شوند که تفسیر آن‌ها می‌تواند تا حد زیادی به فرد سرمایه‌گذار در تصمیم‌گیری کمک کند. نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده، انواعی از نمودار قیمتی هستند که با توجه به نوع دارایی و معاملاتی که قصد انجام آن را دارید، ‌می‌توانید از هر یک از آن‌ها استفاده کنید.

این دو نوع از نمودار تفاوت‌هایی دارند. که در ادامه این مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

تعریف نمودار تعدیل شده

در واقع در نمودارهای تعدیل شده سهام، سود سهام تقسیمی در مجامع و یا اثر افزایش سرمایه بر قیمت سهم نیز نمایش داده می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد .

بسیاری از تریدر های نوپا در خصوص تاثیر تعدیل شده و تعدیل نشده در سهام سوالاتی دارند. که در این مقاله به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

در این نوع نمودار تنها روند قیمت بر اثر معاملات خرید و فروش شکل می‌گیرد. به طورکلی، این نوع نمودار در تحلیل تکنیکال متداول‌تر است؛ زیرا شرایط واقعی‌تری از سهم مورد نظر در اختیار ما قرار می‌دهد. پایه و اساس تمام تحلیل‌های تکنیکال روند قیمت بر روی نمودار یک دارایی است. تعدیل شده تنها اثر تمامی نوسانات قیمتی و تقسیم سود نقدی و شکاف‌ها را نشان می‌دهد. (بدون نمایش زمان آن‌ها در نمودار)

برخی از فعالیت‌های یک شرکت مانند افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی موجب افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت سهام آن می‌شوتد. به نموداری که اطلاعات فعالیت‌های شرکت را نمایش نمی‌دهد. و تنها تاثیر آن بر قیمت روی نمودار را مشخص می‌کند، تعدیل شده می‌گویند.

نمودار تعدیل شده چیست؟

نمودار تعدیل شده نموداری است که اثرات عواملی مانند تقسیم سود نقدی، افزایش سرمایه بر روی نمودار وجود ندارد ولی در تعدیل نشده اثرات این عوامل در نمودار قیمت به صورت گپ نموداری ظاهر می‌شود.

عامل اول که تقسیم سود نقدی است. معمولاً به دلیل اینکه به نسبت قیمت سهام سود کمی توزیع می‌شود، بنابراین در نمودار گپ بزرگی ایجاد نمی‌کند. و در این مورد فرق زیادی بین تعدیل شده و تعدیل نشده وجود ندارد. ولی چیزی که بسیار در تعدیل نمودار اهمیت دارد بحث افزایش سرمایه است که گپ بزرگی را در نمودار ایجاد می‌کند.

نمودار تعدیل شده، نموداری است که دو عامل پرداخت سود نقدی و افزایش سرمایه که از عوامل بنیادی و موثر بر قیمت سهم هستند را در نظر می‌گیرد. معمولاً این دو عامل باعث ایجاد گپ قیمتی بزرگی (با توجه‌ به درصد افزایش سرمایه) بر نمودار قیمت می‌شوند. و این امر موجب سردرگمی سهامدار به دلیل شکستگی مقاومت و حمایت‌های اصلی چارت قیمتی سهم ایجاد می‌شود.

شاید برای شما مفید باشد: سهام عدالت چیست و به چه کسانی تعلق می گیرد؟

شکاف قیمتی چیست؟

شکاف، یک قطع منطقه در نمودار است که در آن با افزایش یا افت قیمت رو به رو هستیم. در واقع شکاف قیمتی یک فضای ناپیوسته در نمودار قیمت دارایی یا اوراق بهادار است که اغلب بین ساعات معاملاتی رخ می‌دهد. معمولا تشخیص شکاف‌ها آسان است، اما تعیین نوع شکاف دشوار می‌باشد.

شکاف قیمتی به شما چه می‌گوید؟

شکاف‌ها معمولاً زمانی رخ می‌دهند که شرکت با افزایش سرمایه، تقسیم سود نقدی، گره‌های معاملاتی یا تعدیل‌های مثبت یا منفی همراه می‌شود و یک خبر یا رویداد، موجب هجوم خریداران یا فروشندگان به اوراق بهادار شود. این امر منجر به افت قابل‌ توجه قیمت در بالاتر یا پایین‌تر از قیمت بسته‌ شدن روز گذشته می‌شود.

شکاف، می‌تواند نشان‌دهنده شروع یک‌ روند جدید یا معکوس شدن روند قبلی باشد و این مسئله به نوع شکاف بستگی دارد.

شکاف قیمتیی در نمودار تحلیل تکنیکال تفاوت نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده چیست ؟

مزایا و معایب استفاده از نمودار تعدیل شده

از جمله مزایای نمودار تعدیل شده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  به دلیل اینکه افزایش سرمایه موجب افزایش تعداد برگه سهم می‌شود. بر قیمت هر برگه سهم اثر می گذارد. و قیمت هر سهم کاهش می‌یابد. و اثر آن روی نمودار تعدیل شده در نظر گرفته می‌شود.
  • در نمودار تعدیل شده نقاط حمایت و مقاومت به‌ درستی نشان می یابند. و استفاده از خطوط روند برای مشخص کردن روند، معاملات را تسهیل می‌کند. تحلیلگران نموداری می‌توانند با استفاده از نمودار تعدیل شده تحلیل درست‌تری از روند آتی سهم داشته باشند.
  • اگر قصد استفاده از اسیلاتور و اندیکاتورها را دارید. باید از نمودار تعدیل شده سهم استفاده کنید. اسیلاتور یا اندیکاتور در چارت تعدیل شده به‌راحتی قابل استفاده هستند.

از جمله معایب آن می توان به مورد زیر اشاره کرد:

  •  به دلیل حذف گپ‌های قیمتی در نمودارهای تعدیل ، تاریخچه قیمتی سهم مشخص نیست.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
اسیلاتور چیست؟

نمودار تعدیل نشده چیست؟

در نمودارهای تعدیل نشده، عوامل بنیادی چون تقسیم سود در نمودار قیمتی سهم لحاظ نمی‌شود و فقط بیانگر روند قیمت سهم در گذشته می‌باشد.

مزایا و معایب استفاده از تعدیل نشده

استفاده از تعدیل نشده همانند تعدیل شده، شامل مزایا و معایبی می‌باشد که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

از مزایا این نمودار این است که:

  • برخی از تکنیکالیست‌ها معتقدند که در تحلیل تکنیکال تنها با توجه‌ به قیمت سهم در گذشته بررسی انجام می‌شود، به همین خاطر بهتر است عوامل بنیادی مانند تقسیم سود را لحاظ نکرد.

اما از معایب آن به مورد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • به دلیل وجود گپ قیمتی حاصل شده، در تعدیل نشده، اندیکاتورها کاربرد ندارند.

تفاوت میان نمودارهای ساده (خطی) و لگاریتمی در تحلیل تکنیکال

یکی از مواردی که مورد بحث تحلیلگران بورس می‌باشد، استفاده از نمودارهای تعدیل شده یا تعدیل نشده است. هریک از این نمودارها مزایا و معایبی دارند که تا به اینجا به بررسی آن‌ها پرداختیم.

 برای آنکه بتوانیم دو نمودار را به‌ درستی با یکدیگر مقایسه کنیم، لازم به بررسی بیشتر این دو نمودار است که در این قسمت تفاوت تعدیل شده و نشده در تحلیل تکنیکال را بیان می‌کنیم.

از دو مقیاس رایج ساده (خطی) یا لگاریتمی معمولا برای نشان دادن قیمت در نمودارها استفاده می‌شود. در نمودار‌های خطی، بدون تغییرات در مقیاس نمودار، هر افزایش قیمت به صورت یکسان در نظر گرفته می‌شود.

به عنوان مثال صعود از ۱۰۰به ۲۰۰مانند صعود از ۴۰۰ به ۵۰۰ نمایش داده می‌شود، یعنی در هر دو حالت ۱۰۰ واحد صعود در محور عمودی در نظر گرفته می‌شود.

اما در نمودارهای لگاریتمی تغییرات قیمت به صورت درصدی مشخص می‌شود. یعنی حرکت قیمت از ۱۰۰به ۲۰۰(معادل ۱۰۰درصد) بسیار بزرگتر از حرکت قیمت از ۴۰۰به ۵۰۰(معادل ۲۵درصد) است. تفاوت نمودارهای لگاریتمی و خطی در بازه‌های بلند مدت بسیار پر اهمیت است. بنابراین بسیاری از تحلیلگران در تحلیل‌های بلند مدت خود از نمودارهای لگاریتمی استفاده می‌کنند. یادآوری می‌شود که با توجه به این موضوع که محور زمان لگاریتمی نمی‌شود، در واقع لغت درست برای این نمودارها، نیمه‌لگاریتمی است.

نمودار زیر نمودار تعدیل شده افزایش سرمایه و تقسیم سود نقدی ایران‌خودرو است که به‌صورت لگاریتمی ترسیم شده است.

شکاف

مهم‌ترین تفاوت تعدیل شده و تعدیل نشده در لحاظ کردن شکاف و گپ قیمتی ایجاد شده است. همان‌طور که گفته شد رایج‌ترین علت ایجاد شکاف، تقسیم سود یا افزایش سرمایه شرکت است.

از دیگر علل ایجاد گپ قیمتی به تعدیل‌های مثبت و منفی پس از افشای اطلاعات و گره‌های معاملاتی می‌توان اشاره کرد.

در بورس و بازار سرمایه، قیمت دستخوش نوسانات بازار قرار می‌گیرد که اثر این نوسانات را تنها در نمودارهای تعدیل شده می‌توانید مشاهده کنید.

به‌ خاطر داشته باشید که استفاده از هر یک از این دو نمودار، نتیجه متفاوتی خواهد داشت پس حتماً یکی را برای تحلیل خود انتخاب کنید.

نمودار تعدیل شده بهتر است یا تعدیل نشده؟

پس از آنکه با تعریف و مزایا و معایب نمودارهای تعدیل شده و تعدیل نشده آشنا شدید و تفاوت‌ آن‌ها را دانستید، شاید برایتان این سوال همچنان باقی‌مانده باشد که استفاده از کدام نمودار بهتر است؟ نمودار تعدیل شده بهتر است یا تعدیل نشده؟

در پاسخ باید بگوییم که نمی‌توان این دو نمودار را بر یکدیگر برتری داد زیرا هر کدام از این دو نمودار با توجه‌ به موردی که تحلیلگر مدنظر دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحلیلگرانی که از نمودار تعدیل شده استفاده می‌کنند، بر این باورند که سهم گپ ایجاد شده را پر خواهد کرد، به همین خاطر نقاط حمایت و مقاومت جدید به دست می‌آورند.

اگر قصد به‌ کارگیری الگوهایی مانند امواج الیوت یا هارمونیک و سایر الگوها را دارید، استفاده از الگوی تعدیل شده مناسب است. اما اگر نمودار را به جهت بررسی نقاط حمایت و مقاومت کلاسیک بررسی می‌کنید، استفاده از نمودار تعدیل نشده مناسب است.

تقسیم سود نقدی در نمودار گپ بزرگی ایجاد نمیکند و در تقسیم سود نقدی فرق زیادی بین نمودار تعدیل شده و تعدیل نشده وجود ندارد اما افزایش سرمایه گپ بزرگی را در نمودار ایجاد می‌کند.

تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه در نمودار تعدیل شده و نمودار تعدیل نشده

چگونه نمودار را تعدیل شده کنیم؟

امکان تنظیم نمودار تعدیل شده در سامانه معاملاتی تمام کارگزاری‌ها وجود دارد. به عنوان نمونه در سامانه اکسیر اقتصاد بیدار پس از وارد شدن به‌ حساب کاربری خود و جست‌وجوی نماد مورد نظر، از قسمت کادر بالای نمودار امکان تنظیم نمودار به‌ صورت تعدیل شده و یا نشده وجود دارد. از کادر مشخص شده می‌توانید تبدیل نمودار تعدیل شده به تعدیل نشده و برعکس را انتخاب کنید. 

نقاط آبی: زمان افزایش سرمایه

نقاط زرد: زمان پرداخت سود نقدی

در نمودارهای تعدیل شده، تاریخچه قیمتی سهم به دلیل حذف گپ‌های قیمتی مشخص نیست. بااین‌حال برای استفاده از اندیکاتورها و اسیلاتورها، لازم است تا نمودار تعدیل شده باشد. همچنین استفاده از خطوط حمایت و مقاومت راحت‌تر صورت می‌گیرد.

نمودار عملکردی چیست؟

نمودار عملکردی از نمودار تعدیل شده کامل‌تر است. عواملی همچون بسته شدن نماد. که توسط سازمان بورس اوراق بهادار در نماد ایجاد می‌شود. تاثیر آن بر روی نمودار قیمتی را نشان می‌دهد.

نمودار عملکردی به بیان ساده‌تر تمام رخدادهای ناشی از رخدادهای نهاد قانون گذار، عرضه و تقاضا و رخدادهای شرکتی را در نمودار قیمتی اعمال می‌کند.

در تحلیل تکنیکال از تعدیل شده استفاده کنیم یا تعدیل نشده؟

تعدیل نشده شکاف و گپ‌های قیمتی را نمایش میدهد که به‌ دلیل فعالیت خود شرکت ایجاد می شود. عرضه و تقاضا تاثیری در تغییرات قیمت سهم ندارد. زمانی رشد یا ریزش قیمت سهم برای تحلیلگران مهم است که در اثر عرضه و تقاضا ایجاد شده باشد.

یا به زبان ساده مقاومتی که با عرضه و تقاضا ایجاد می شود معتبر است نه مقاومتی که با دستکاری شرکت در نمودار قیمت ایجاد می شود، مقاوتی که با دستکاری ایجاد می شود اعتبار زیادی ندارد.

در واقع اگر تصمیم داشته باشید مقاومت و حمایت نمودار قیمت سهم را در تحلیل تکنیکال تعیین کنید، نموداری که باید استفاده کنید نمودار تعدیل شده‌ می باشد به این دلیل که همه افزایشها و ریزش‌های قیمت سهم که حاصل از عرضه و تقاضا بوده است را نمایش میدهد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
دابل اسپند چیست؟

جمع‌بندی

هر تحلیلگر با توجه‌ به هدف و نتیجه‌ای که انتظار دارد کسب کند، تصمیم به استفاده از نمودار تعدیل شده یا نشده می‌گیرد. تنها تفاوت این دو نمودار در نحوه نمایش روند سهم است. هر زمان سهم به دلیل افزایش سرمایه یا تقسیم سود نقدی با شکاف یا گپ قیمتی همراه شود، در تعدیل شده قابل مشاهده است.

تحلیل تکنیکال از ابزارها و عوامل بسیاری تشکیل شده که هر کدام از آن‌ها به عنوان یک مسیر مناسب برای تحلیل سهم به شمار می‌آید. بسیاری از فعالین بازار بورس علاوه بر تحلیل تکنیکال از نکات مهم در تحلیل بنیادی سهم هم استفاده می‌کنند و همین امر به تصمیمات و پیش‌بینی‌های آن‌ها قوت بیشتری می‌دهد. برای تحلیل در حوزه تکنیکال پیشنهاد می‌شود از نمودارهای تعدیل شده استفاده نمایید تا اطلاعات به شکل دقیق‌تری در اختیار شما گذاشته شود و با این امر می‌توانید به نتایج مطمئن‌تری دست پیدا کنید.در صورت نیاز به آموزش های تحلیل تکنیکال ما دوره های آنلاین زیر را پیشنهاد می دهیم:

در صورت نیاز به مشاوره، با ما از طریق راه های ارتباطی در صفحه تماس با ما، ارتباط بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *