دسته‌بندی نشده

صف فروش سهام بوعلی فرصت خرید است؟

صف فروش سهام بوعلی فرصت خرید است؟

پتروشیمی بوعلی عرضه اولیه نسبتا بزرگ اخیر بود که این روزها با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کند. حال مهم‌ترین پرسش آن است که آیا روند قیمت سهام بوعلی تغییر می‌کند یا خیر. این سهم با قیمت ۴۱۴۳ تومان عرضه شد و تا اوج ۷۰۰۰ تومانی نیز صعود کرد. امروز صف فروشی در قیمت ۵۵۳۰ تومان تجربه می‌کند.

نگاه بازاری: نصف فروشندگان خارج شدند

پیشتر اشاره شده بود که این سهم با توجه به شرایط خاصو بزرگ بودن، شانس زیادی برای آغاز موج دوم صعود ندارد و افراد ریسک‌گریز بهتر است این سهم را با ریختن صف خرید بفروشند. بررسی‌های بورسان نشان می‌دهد تا کنون بیش از دو میلیون نفر سهام عرضه اولیه‌ای خود را فروخته‌اند و تقریبا می‌توان گفت که نیمی از خریداران عرضه اولیه (هر کدام ۷۸ سهم) هنوز پتانسیل فروش دارند. با این حال پس از چهار روز صف فروش، دیروز و امروز فرصت‌های زیادی وجود داشت که باقیماندگان سهام بوعلی اقدام به عرضه این سهم کنند. پس می‌توان در یک سناریو مدعی شد که از نگاه بازاری شدت فشار فروش در این سهم کم‌تر شده است.

نگاه بنیادی: چرا بوعلی یک‌سوم نوری هم قیمت نخورده است؟

اما از نگاه تحلیلی باید مواردی را مورد توجه قرار داد. نخست آنکه بارها تاکید شده شرکت مشابه بوعلی، پتروشیمی نوری است. با این تفاوت که بوعلی تقریبا ۴۰ درصد نوری خوراک می‌گیرد. این در حالی است که نوری اکنون بیش از ۶۵ هزار میلیارد تومان ارزش بازار دارد و بوعلی کمتر از ۲۰ هزار میلیارد تومان. علت آنکه ارزش بازار این سهم تقریبا ۳۰ درصد ارزش نوری است چه عواملی است.

۱) هرچند میزان خوراک و در نتیجه تولید بوعلی ۴۰ درصد نوری است؛ اما بوعلی ریسک تامین خوراک باکیفیت و در نتیجه حاشیه سود پایین‌تری دارد. ضمن آنکه واحد پارازایلین آن پس از آتش‌سوزی سال ۹۵ باید به طور کامل به مدار برگردد که این هم در محاسبات باید لحاظ شود.
۲) مساله بعدی آن است که نوری مالک پتروشیمی هنگام است که خود ارزش مضاعفی را در حوزه سرمایه‌گذاری به نوری اضافه می‌کند.

با لحاظ این موارد و طبق محاسبات سرانگشتی می‌توان گفت که بوعلی در محدوده منصفانه‌ای در مقایسه با پتروشیمی نوری قرار گرفته است. ضمن آنکه باید اشاره شود طبق گزارش اجماع تحلیل‌گران، پتروشیمی نوری نسبت قیمت به درآمد حدود ۷ دارد که سهم گرانی محسوب نمی‌شود.

نکته معاملاتی: شانس موج دوم یا نگاه بلندمدت به بوعلی؟
با توجه به این موارد، بوعلی به دلیل قرار داشتن در صنعت سنگین پتروشیمی و فروشندگان بالقوه شاید برای یک موج دوم شارپ شرایط لازم را نداشته باشد. با این حال، از نگاه ارزندگی و طبق سناریوهای موجود، برای سرمایه‌گذاری با دیدگاه بلندمدت می‌تواند گزینه قابل تاملی برای خرید باشد. فرصت خرید بوعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *