اخبار

شاخص کل منفی؛ صف خریدها دو برابر صف‌های فروش

شاخص کل منفی؛ صف خریدها دو برابر صف‌های فروش

شاخص کل منفی؛ صف خریدها دو برابر صف‌های فروش

نمادهای بزرگ بازار سهام امروز با فشار فروش بسیار سنگینی مواجه بودند. به طوری که شاخص کل بارها صعودی و نزولی شد و در نهایت هم با افت خفیف ۵ هزار واحدی (معادل ۰.۴ درصد) به کار خود پایان داد. شاخص هم‌وزن اما امروز هم توانست در مسیر صعودی بماند و رشد ۰.۶ درصدی را تجربه کند.

از نکات جالب بازار امروز این بود که درحالی بسیاری از نمادهای بزرگ بازار منفی بودند. که ارزش پول‌های باقی‌مانده در صف‌های خرید در انتهای بازار حدود دو برابر ارزش صف‌های فروش بود.

به عبارتی دیگر در شرایطی که بسیاری از بزرگان و شاخص کل بارها صعودی و نزولی شدند. که بورس‌بازان برای خرید برخی از نمادها صف‌های سنگینی تشکیل داده بودند.  اما این دو دستگی مجدد نمادهای بزرگ و کوچک به چه دلیل است؟ آیا دوباره شاهد غلبه هیجان بر بورس هستیم؟

بورس مغلوب هیجان

با توجه به ریسک‌ها و فرصت‌های جدی و جدیدی که در بازار سهام ایجاد شده به نظر می‌رسد بورس دوباره هیجانی شده. و همین اتفاق عامل دو دستگی سهامداران و تقابل جدی خریداران و فروشندگان شده است. از جمله ریسک‌ها می‌توان به دخالت‌های سیاستگذار در بازارها (مثل شیوه‌نامه رانت‌ساز وزارت صمت برای قیمت‌گذاری فولاد). و افت قیمت دلار که می‌تواند منجر به محدود شدن حاشیه سود بزرگان کامودیتی‌محور شود، اشاره کرد. فرصت‌های جدید بورس هم رسیدن p/e آینده‌نگر به محدوده عدد ۹ و همچنین احتمال توافق و گشایش سیاسی و اقتصادی می‌تواند باشد. (در همین رابطه بخوانید: ریسک‌ها و فرصت‌های بورس در کانال ۱.۳ میلیونی

قدرت خرید حقیقی‌ها کاهش یافت

حقیقی‌های بزرگ‌تر بازار دیروز به واسطه رشد بورس به ویطه نمادهای بزرگ در سمت خرید فعال شدند و قدرت خرید حقیقی به عدد ۱.۵ رسید. اما امروز با منفی شدن دوباره نمادهای بزرگ علاوه بر خروج پول حقیقی بالا، شاهد فروش سهامداران حقیقی بزرگ‌تر هم بودیم. به طوری که قدرت خرید حقیقی در نمادهای بزرگ بازار ۰.۹ بود. البته همچنان قدرت خرید حقیقی در نمادهای کوچک‌تر بالا بود تا در نهایت متوسط این عدد برای کل بازار به حدود ۱.۳ برسد.

چرخش دوباره حقیقی‌ها به سمت فروش

این هیجان‌ها باعث شد تا امروز حقیقی‌ها دوباره فروشنده شوند و در مجموع ۷۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شود. البته امروز هم حقیقی‌ها در نمادهای بزرگ بازار (ارزش بازار بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومانی.) که فشار فروش و نوسانات بیشتری داشتند، فروشنده‌تر بودند. به طوری که ۷۴۰ میلیارد تومان از این مقدار خروج پول از نمادهای بزرگ رخ داد و ۴۰ میلیارد تومان باقی‌مانده از نمادهای کوچک‌تر بازار بود.

در بین صنایع هم حقیقی‌ها بیشترین خالص خرید را در اطلاعات و ارتباطات، خرده فروشی‌ها و غذایی‌ها داشتند. و در عوض در سمت فروش صنایع بزرگی مانند بانک‌ها، شیمیایی‌ها و فلزات به شدت فعال بودند. های وب، اتکای و تکشا هم در حالی بیشترین ورود پول حقیقی را شاهد بودند که وتجارت، خودرو و وسپهر هم نمادهایی بودند که با خروج پول زیادی مواجه شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *