اخبار, تحلیل

نفت عربستان و بی‌نیازی آمریکا از آن برای اولین بار در ۳۵ سال

نفت عربستان

نفت عربستان و بی‌نیازی آمریکا از آن برای اولین بار در ۳۵ سال

آمریکا هیچ نفتی از عربستان وارد نکرده است. اتفاقی که در ۳۵ سال اخیر بی‌سابقه است. استقلال از نفت خاورمیانه، رویای همه سکانداران کاخ سفید از زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر در سال ۱۹۷۷ بوده است. ۱۲ سال پیش که جو بایدن معاون رئیس جمهور بود، پالایشگاه‌های آمریکایی روزانه یک میلیون بشکه از عربستان واردات داشتند.

ترس امنیتی برای سعودی‌ها؟


به نوشته بلومبرگ، اگر این عدم وابستگی به نفت عربستان ادامه پیدا کند. ارتباط اقتصادی، سیاسی و نظامی بین ریاض و واشنگتن پس از دهه‌ها به شدت تضعیف می‌شود. این مساله در شرایطی رخ می‌دهد که در آخرین نشست اوپک پلاس، این کشور پذیرفت به صورت یک‌جانبه یک میلیون بشکه نفت خود را برای دو ماه آینده کاهش دهد. امری که منجر به صعود قیمت نفت برنت به بیش از ۵۴ دلار در هر بشکه شد.
به هر حال کارشناسان معتقدند صفر شدن واردات آمریکا از عربستان، احتمالا یک اتفاق مقطعی است و می‌تواند به کاهش تقاضا در پی شدت کرونا در ایالات متحده مرتبط باشد.

منابع انرژی تازه در ایالات متحده

آمریکا دارای منابع گاز و نفت عظیمی است که از لایه‌های سنگی متورق زمین (Slate) به دست می‌آیند. این لایه‌ها معمولا ترکیبی از سنگ‌های آتش‌فشانی و سنگ‌های تغییر شکل یافته‌ رسوبی هستند. بهره‌برداری از این منابع، به دلیل سنگینی آن‌ها و بالابودن هزینه استخراج‌شان، تاکنون مقرون به‌صرفه نبوده است، اما ابداع تکنولوژی‌های نوین، جدی‌تر شدن بحران انرژی و افزایش بهای انواع مواد خام در سطح‌جهان، اکنون بهره‌برداری از این‌منابع را سودآور کرده است.

مطالب مرتبط: بایدن اروپایی‌ها را برای گفت و گوی مستقیم با ایران واسطه می‌کند

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *