اخبار, تحلیل

چرا دلار نیما همپای بازار آزاد نریخت؟

رشد پرتفوی

در ده روز اخیر که شیب ریزش دلار از ۲۶ هزار تومان تا ۲۱ هزار تومان، تند شده بود. دلار نیمایی با فاصله حدود دو هزار تومانی، دو پله از دلار آزاد عقب مانده بود. برای بسیاری سوال بود که چرا این اتفاق افتاده؟ یک مطلع در خصوص نرخ ارز سه دلیل اصلی این تفاوت و تأخیر ارز نیما را برمی شمرد.

نیما بازار حواله ارزی است و نرخ حواله همیشه از نرخ اسکناس بالاتر است.

این منبع مطلع در خصوص عدم همراهی دلار نیمایی با بازار آزاد گفت: «نیما بازار حواله ارزی است و نرخ حواله همیشه از نرخ اسکناس بالاتر است.»

او با بیان اینکه بازار اسکناس بازار بدون وقفه است. یعنی معامله بلافاصله و سریع اتفاق می‌افتد. و نرخ آن سریعا مشخص می‌شود، افزود: «این در حالی است که معامله نیما، فرآیند محور و توافقی است. بدین معنا که توافق میان عرضه‌کننده و تقاضاکننده ارز اتفاق می‌افتد. بنابراین تغییرات نرخ‌ها با وقفه اتفاق می‌افتد.»

این منبع آگاه با بیان اینکه به این خاطر در روندهای کاهشی نرخ ارز، نرخ‌های نیما با چند روز تأخیر نسبت به نرخ‌های اسکناس کاهش می‌یابند. تصریح می‌کند: «در طول ۱۰ روز که روند در بازار کاهشی شده است. نرخ ارز در سامانه نیما برای دلار از حدود ۲۶ هزار تومان به حدود ۲۳ هزار تومان یعنی حدود ۳ هزار تومان کاهش یافته است. در‌صورتی‌که در اسکناس این روند در همان ۱۰ روز گذشته کاهش نرخ مشهود، مشخص و به‌صورت لحظه‌ای اتفاق افتاده است.»

کارمزد نقل و انتقالات ارز

او البته به دلیل دیگری از جدایی ارز نیمایی با ارز بازار آزاد نیز اشاره می‌کند: «از سویی، کارمزد نقل و انتقالات ارز در حواله منظور می‌شود که بخشی از بالا بودن نرخ ارز به‌صورت حواله در نیما نسبت به نرخ ارز به‌صورت اسکناس را توضیح می‌دهد. در نتیجه دلیل نخست، وقفه زمانی انجام معامله میان معاملات به‌صورت اسکناس و معاملات به‌صورت حواله است. که این وقفه زمانی در زمان‌های کاهش در معاملات به‌صورت حواله با تأخیر نمایش داده می‌شود و بخشی دیگر ناشی از کارمزدهای تبدیلات و نقل و انتقالات ارزی است که در نرخ حواله مستتر است.»

این در حالی است که این هزینه‌های یاد شده همواره وجود داشته. اما همیشه دلار نیمایی از دلار بازار آزاد کمتر بوده است. بنابراین به نظر می‌رسد وقفه زمانی ایجاد شده تا همراهی صادرکنندگان برای پذیرش ارزان شدن دلار در بازار آزاد با واردکنندگان متقاضی ارز ارزان‌تر، توجیحی منطقی‌تر برای این فاصله نوظهور باشد.

منبع: nikkhooy.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *