اخبار, تحلیل

اهداف خاص حقیقی‌های بزرگ بورس

نقشه بازار قدرت حقیقی

اهداف خاص حقیقی‌های بزرگ بورس

زیر پوست خروج حقیقی‌‌ها از بازار سهام

اهداف خاص حقیقی‌های بزرگ بورس
اهداف خاص حقیقی‌های بزرگ بورس

بورس تهران امروز را هم در مدار منفی به پایان رساند. به طوری که شاخص کل با افت ۱۴ هزار واحدی (معادل یک درصد) به زیر کف مهم ۱.۴ میلیون واحدی رسید. شاخص هموزن هم امروز در مدار منفی بود و ۰.۴ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. چنین افت‌هایی در بازار امروز باعث شد که ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شود. اما در شرایطی که این مقدار پول حقیقی از بازار خارج شد، نکته مهم این بود که قدرت خرید حقیقی به عدد جالب توجه ۲.۱ رسید. به عبارتی دیگر متوسط ارزش سهام خریداری شده توسط حقیقی‌ها بیش از ۲ برابر میانگین ارزش سهام فروخته شده توسط این دسته از معامله‌گران است.

اما چرا قدرت خرید حقیقی در بازار امروز به این عدد عجیب رسید؟ حقیقی‌های بزرگ بازار کدام نمادها را بیشتر خریدند؟

شتاب خروج حقیقی‌ها از بورس

از ابتدای هفته جاری شاهد شروع خروج پول حقیقی از بازار بودیم. این خروج پول در بازار امروز شدت گرفت و به عدد ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسید. البته شدت خروج پول در نمادهای بزرگ و کوچک متفاوت بود. به طوری که نمادهای بزرگ (با ارزش بازار بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان) در حالی تنها ۱۹ درصد از ارزش معاملات خرد ۱۶.۶ هزار میلیارد تومانی را در اختیار داشتند که ۷۵۰ میلیارد تومان پول حقیقی خروجی از بازار هم از این نمادها بود.

نمادهای کوچک اما امروز هم معاملات داغی داشتند. این دسته از نمادها در حالی سهمی ۳۹ درصدی از کل ارزش بازار دارند، امروز ۸۱ درصد از ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص دادند. البته امروز در این دسته از نمادها هم خروج پول حقیقی ۳۵۰ میلیارد تومانی را شاهد بودیم.

اوج‌گیری قدرت خرید حقیقی

از نکات عجیب بورس امروز این بود که قدرت خرید حقیقی به عدد ۲.۱ رسید. این عدد وقتی جالب‌تر می‌شود که به تفکیک نمادهای بزرگ و کوچک به آن نگاه کنیم. در نمادهای بزرگ قدرت خرید حقیقی به ۰.۸ رسید. به عبارتی دیگر در نمادهای بزرگ بازار شاهد خروج پول‌های درشت حقیقی بودیم. اما در نمادهای کوچک‌تر قدرت خرید حقیقی روی عدد ۲.۶ بود.

با نگاهی به نقشه قدرت خرید حقیقی به نظر می‌رسد. این عدد بالا به واسطه خرید حقیقی‌های درشت در برخی نمادهای خاص باشد. به عنوان مثال در دو نماد تازه‌ وارد بازار. یعنی وکبهمن و بوعلی قدرت خرید حقیقی به ترتیب ۴۲ و ۱۵ بود. این اعداد عجیب هم به این واسطه بود که این نمادها چون عرضه اولیه‌ای هستند ارزش سفارش‌های فروش در آن‌ها کم است. و به همین دلیل با متوسط خرید چند میلیون تومانی هم قدرت خرید آن‌ها بسیار زیاد می‌شود. با حذف این دو نماد از لیست نمادها، قدرت خرید کل بازار به ۱.۳ کاهش می‌یابد و قدرت خرید در نمادهای کوچک با بیش از یک واحد کاهش به ۱.۴ می‌رسد.

نقشه بازار قدرت خرید حقیقی در بورس امروز

البته این اعداد باز هم نشان‌دهنده قدرت خرید بالای حقیقی‌ها در بازار امروز است. به نظر می‌رسد این عدد هم بیشتر به واسطه برخی از تک نمادهای خاص است. به عنوان مثال دیروز بعد از خبر واکسن ایرانی کرونا در عرض چند دقیقه برکت از صف فروش به صف خرید رفت. صف خرید سنگین این نماد امروز هم ادامه یافت. در بازار امروز برخی حقیقی‌های خاص با سفارش خریدهای بسیار سنگین توانستند این سهام را بخرند. به طوری که در شرایطی متوسط ارزش سهام فروخته شده توسط حقیقی‌ها در این نماد کمتر از ۱۲ میلیون تومان بود. که در سمت مقابل حقیقی‌هایی توانستند سهم بخرند به طور متوسط ۱۷۷ میلیون تومان خرید داشتند. به همین جهت قدرت خرید حقیقی در این نماد هم نزدیک به ۱۵ بود.

از دیگر نمادهای کوچکی که امروز قدرت خرید حقیقی در آن‌ها بالا بود می‌توان به ولپارس، شاروم، ثامید، ثبهساز و غزر اشاره کرد. تمام این نمادها قدرت خرید حدود ۷ را تجربه می‌کردند.

اهداف خاص حقیقی‌های بزرگ بورس ./

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *