دسته‌بندی نشده

پایان ترس در بورس؟

پایان ترس در بورس؟

پایان ترس در بورس؟ : نکته مهم بورس امروز تداوم خرید معامله‌گران در نیمه دوم بازار بود. به طوری که نه تنها مانند اغلب روزهای معاملاتی اخیر ساعت پایانی بورس با فشار فروش مواجه نشد که حتی خریداران قدرتمندتر از نیمه اول عمل کردند و رشد شاخص‌ها در مسیر صعودی ادامه یافت. به عبارتی دیگر افزایش خریداران در نیمه دوم بورس برخلاف الگوی بازار سهام. طی اغلب روزهای چند هفته اخیر است که فشار فروش در نیمه دوم بیشتر می‌شد. چه عاملی منجر به چرخش حقیقی‌ها به سمت خرید شده است؟ آیا ترس بورس‌بازان از ریزش ناگهانی قیمت سهام ریخته است؟

بعد از شروع رشدهای اخیر بازار شاهد الگویی تکراری در بازار سهام بودیم. که در اغلب روزها طی نیمه دوم معاملات شاهد افزایش فشار فروش و تحت تاثیر قرار گرفتن شاخص‌ها بودیم. اتفاقی که به نظر می‌رسید بیش از همه به علت ترس سهامداران. از شروع افت شدیدی دیگر در بازار و قفل شدن سهامشان در صف‌های فروش سنگین بود.


اما اتفاقی که طی دو روز معاملاتی گذشته در بورس افتاده کاملا برخلاف این الگو بوده. و بورس در نیمه دوم معاملات با اقبال بیشتر سهامداران همراه شده است. به نظر می‌رسد با مشاهده خریداران در افت‌های قیمتی، اکنون الگوی هراس تغییر کرده. و سرمایه‌گذاران اضطراب کمتری نسبت به گیر افتادن در صف‌های فروش طولانی‌مدت دارند.

چرا ترس سهامداران ریخته است؟

از جهتی به نظر می‌رسد تعدادی از نمادهای بزرگ بازار با نوسان‌های زیادی که داشته‌اند. کف‌های قیمتی خوبی ساخته‌اند و همین عاملی شده تا دسته‌ای از معامله‌گران که با تحلیل تکنیکال خرید و فروش می‌کنند با اطمینان بیشتری در سمت خرید فعال شوند.
از این مهم‌تر عوامل بنیادی برخی از سهام است که باعث شده تا پس از افت‌های چندین درصدی جذاب شوند. عواملی مانند ثبات نسبی قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومانی، رکوردشکنی کالاها در بازار جهانی و افزایش چشم‌انذار رفع تحریم‌ها که هر کدام بر دسته‌ای از نمادها اثرگذار بوده‌اند. 


در نهایت نیز علت رفع نسبی ترس از بورس، بالا ماندن ارزش معاملات خرد به نظر می‌رسد. به طوری که چندین هفته است ارزش معاملات در اغلب جلسات در سطوح بالاتر از ۱۵ هزار میلیارد تومانی قرار گرفته است. به عبارت دقیق‌تر، تقاضا توانسته پا‌به‌پای فروشندگان خودنمایی کرده است. چنین ارزش معاملاتی این مساله را برای سهامداران تداعی می‌کند که برای سهام ارزنده و بنیادی خریدار وجود دارد و شرایط برخلاف افت‌های ۳ ماهه بورس است که هیچ مشتری برای سهام پیدا نمی‌شد. 
همین دید منجر شده تا بازار سهام از رفتار توده‌ای که مدت‌ها با آن مواجه بود فاصله بگیرد. به عنوان مثال در رشدهای عجیب و غریب ابتدای سال تمام نمادها فارغ از ارزنده بودن یا نبودن. به طور یکپارچه رشد می‌کردند و مدام رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کردند.

سپس در دوران افت شدید بورس به مدت سه ماه اغلب نمادها بی‌توجه به معیارهای ارزندگی در مدار منفی بودند. و بسیاری به سطوح قیمتی پایینی رسیدند. اما حالا شاهد تحلیل‌پذیرتر شدن بازار شده‌ایم. به طوری که نه تنها تمام نمادها با هم رشد یا افت نمی‌کنند بلکه گاها نمادهای یک صنعت هم مسیر متفاوتی از یکدیگر دارند و هر نماد مسیر خود را می‌رود.
به عنوان

مثال های عینی

مثال می‌توان به گروه‌های بزرگ بورسی در بازار امروز اشاره کرد. به طوری که امروز اغلب صنایع بزرگ کامودیتی‌محور بورس تهران مثل فلزی‌ها، معدنی‌ها و شیمیایی‌ها در پی رشدهای بالای کالاها در بازار جهانی در مدار مثبت قرار داشتند. در همین حال اما دیگر صنعت کالامحور بورس تهران یعنی پالایشی‌ها نزولی بودند.

به عبارتی دیگر در بورس امروز تمام صنایع کالایی مثبت نبودند و فقط آن‌هایی که از نظر معامله‌گران در این سطوح قیمتی جذاب بودند رشد کردند. همچنین دوصنعت بزرگ غیرکالایی بورس هم یعنی بانک‌ها و خودروسازان چندان مورد اقبال بورس‌بازان قرار نگرفتند و شاخص صنعت آن‌ها به واسطه افت قیمتی برخی از بزرگانشان رشدهای کمی را تجربه کرد.

پایان ترس در بورس؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *