اخبار

اهمیت برنامه ۱۰ روزه بایدن برای ایرانی ها چیست؟

اهمیت برنامه ۱۰ روزه بایدن برای ایرانی ها چیست؟

بایدن برای ۱۰ روز ابتدایی ریاست‌جمهوری خود برنامه‌ای ریخته تا بخشی از اقدامات و قوانین تخریب‌‌گرانه دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته را به حالت نخست بازگرداند. و موقعیت آمریکا در جهان را بازیابی کند.

این برنامه در یادداشتی توسط ران کلین، سردفتر او منتشر شده است. و از آن‌ به عنوان اقداماتی در برابر ۴ بحران پیچیده و در هم تنیده (بحران کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن، بحران تغییرات اقلیمی و بحران نژادپرستی) یاد شده است. تاکید شده است این تنها بخشی و نه همه اقدامات روزهای نخست دولت جدید است.

اهمیت این برنامه برای ایران

مهم‌ترین بخش این برنامه ۱۰ روزه برای ایرانی‌ها شاید تصمیم دولت بایدن برای لغو ممنوعیت سفر مسلمانان به آمریکا باشد. فرمان اجرایی مشهور به «ممنوعیت علیه مسلمانان» که ترامپ در سال ۲۰۱۷ وضع کرد. به این ترتیب احتمالا صدور ویزاهای مهاجرتی و غیرمهاجرتی برای شهروندان ایران از سر گرفته شود. همچنین می‌توان انتظار داشت دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در آمریکا امکان سفر به کشور را داشته باشند. همچنین ایالات متحده می‌تواند دوباره یکی از مقاصد متقاضیان ایرانی تحصیل در خارج از کشور باشد. در سوی دیگر اگرچه بازگشت به برجام در این برنامه کوتاه‌مدت دیده نمی‌شود، اما درباره تلاش برای بازگشت آمریکا به عرصه جهانی صحبت شده است.

برنامه بایدن در روز تحلیف (اول بهمن):

۱- بازگشت به معاهده آب‌وهوایی پاریس.

۲- لغو منع مسافرتی و مهاجرتی مسلمانان به آمریکا

۳- تمدید معافیت موقت پرداخت اقساط وام‌های دانشجویی

۴- آغاز چالش ۱۰۰ روزه ماسک زدن (اجباری کردن استفاده از ماسک در اماکن دولتی و سفرهای بین ایالتی)

برنامه ۱۰ روز نخست ریاست جمهوری بایدن:

۲ بهمن: امضای چند فرمان اجرایی در جهت بازگشایی امن مدارس و کسب و کارها؛ از جمله افزایش تست‌های کرونا

۳ بهمن: هدایت کابینه برای انجام اقدامات فوری جهت کمک اقتصادی به خانواده‌های کارگران

بین ۶ تا ۱۳ بهمن: امضای فرمان‌های اجرایی، یادداشت‌ها و ابلاغیه‌های بیشتر به کابینه در جهت ملزم کردن دولت به اولویت دادن به کالاهای داخلی برای خرید تجهیزات، حمایت از رنگین‌پوستان و دیگر جوامع محروم، اصلاح سیستم عدالت کیفری و عملی کردن وعده‌ها برای بازگرداندن عزت و شان به سیستم مهاجرت و سیاست‌های مرزی کشور و…

منبع:بورسان

در خصوص دورنمای صادرات نفت ایران اینجا را بخوانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *