اخبار, تحلیل

همچنان در بورس بمانیم یا بفروشیم و برویم؟

در بورس بمانیم یا برویم؟

در این شرایط احتمالا برخی از بازار سهام خارج شدند و گروه دیگری نیز در فکر نقد کردن سهام خود هستند. از ولید هلالات، رئیس هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار و همچنین علی نوریان، مدیر دارایی‌های شرکت کیان پرسیدیم آیا در بازار سهام مانده‌اند و توصیه به ماندن معامله‌گران می‌کنند؟ همچنین نظر آن‌ها در خصوص مقصد پول‌های خروجی از بورس جویا شدیم.

آیا در بازار سهام بمانیم؟

هلالات می‌گوید با توجه به شرایط موجود و قیمت‌های جهانی و حتی چشم‌انداز نزولی‌ای که در مورد نرخ دلار وجود دارد، عقیده دارم باید در بورس ماند. بازار سهام اکنون دچار ترس شده است، اما اگر دید بلندمدت‌تری داشته باشیم، مشاهده می‌شود برخی شرکت‌ها از جمله آن‌هایی که تجدید ارزیابی‌های سنگین دارند، شرکت‌هایی که به لحاظ سودآوری ارزنده‌اند و آن‌هایی که به لحاظ تکنیکالی افت زیادی داشته‌اند، موقعیت خوبی برای متعادل شدن دارند. اما به دلیل غلبه شدن ترس بر بازار، اکنون فعالان به این نکات توجهی نداشته و جنبه‌های منفی را بزرگنمایی می‌کند. از این رو شرایط بازار سرمایه به گونه‌ای نیست که بگوییم باید از آن خارج شد.

نوریان نیز با اشاره به اینکه پاسخ به سوال در بازار سهام بمانیم یا خیر برای هر شخص متفاوت است می‌گوید فعلا پرتفوی خود را نگه داشته‌اند.

چرا دوباره به کارشناسان اعتماد کنیم؟ 

هلالات در خصوص آنکه چرا سرمایه‌گذاران باید دوباره به تاکید کارشناسان بر نگهداری سهام اعتماد کنند، گفت: بورس تا شاخص یک و نیم میلیون واحد با فضایی که به لحاظ نرخ ارز و قیمت‌های جهانی داشتیم، شرایطی منطقی داشت و تا یک ماه قبل معاملات روانی داشتیم. در دی ماه حتی نرخ‌های فروش شرکت‌ها بهبود یافت. اما آن عاملی که فروش‌ها را تشدید کرد، در ابتدا حرکات حقوقی‌ها و در گام دوم اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص دلار ۱۵ هزار تومانی بود که بازار سهام به آن واکنش عجیبی نشان داد. به هر حال آنچه واقعیت است متفاوت از آنچه گفته می‌شود است و واقعیت خود را در بلندمدت نشان خواهد داد.

شرایط فعلی بازار سهام به گونه‌ای است که می‌توان گفت بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. وقتی کسری بودجه دولت را می‌بینیم، به نظر می‌رسد بر خلاف آنچه گفته می‌شود در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم بالایی داشته باشیم. خوشبینی مفرط دولت در خصوص گشایش‌های اقتصادی نیز به نظر می‌رسد بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد. به همین خاطر انتظار می‌رود بازار سهام نسبت به رقیب تاریخی خود یعنی سپرده بانکی، بازدهی بهتری داشته باشد.

پول‌های خروجی از بورس به کدام بازار می‌روند؟

به عقیده نوریان پول‌های خروجی از بورس جای خاصی نمی‌رود و معامله‌گران نقد می‌کنند تا سهام را در سطوح پایین‌تری خریداری کنند. هلالات اما نظر متفاوتی داشته و  به عقیده او پول‌ها قطعا به سمت بانک می‌روند.

راه نجات بورس

به عقیده هلالات راه فروکش التهابات و نجات بورس آن است که وعده‌های هیجانی همچون دلار ۱۵ هزار تومانی داده نشود. همچنین باید کمی به بازار زمان داد تا گزارش‌های جدید منتشر شوند و بازار به این نتیجه برسد که دولت و مجلس با قانون‌هایی که تصویب می‌کنند، به دنبال محدود کردن سود شرکت‌ها و افزودن به التهابات نیستند.

علی نوریان نیز بر داشتن استراتژی در معاملات تاکید دارد و می‌گوید نباید نگاه به پولی که در سهام گذاشته شده است، کوتاه مدت نگاه باشد. فرضا باید تصور شود که پول را در بازار ملک گذاشته‌ایم و به نوسانات روزانه قیمت‌ها نباید توجه داشت.

پاسخ محمد نوربخش را به این سوالات اینجا بخوانید: سهام بزرگ با دلار ۱۷ هزار تومانی ارزنده است؟

منبع: بورسان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *