آموزش, آموزش تحلیل تکنیکال

واگرایی در ایچیموکو

آموزش روندها در تحلیل تکنیکال

در این پست آموزشی از آکادمی نیکخوی دایورجنس یا واگرایی را به کمک ایچیموکو تشخیص دهیم. اکثرا به واگرایی در مکدی مسلط هستند. برای آسان شدن مطلب ابتدا به بررسی واگرایی در اندیکاتور مکدی و چگونگی شکل گیری آن میپردازیم. سپس آنرا با ایچیموکو مقایسه میکنیم. ترکیب پرایس اکشن با ایچیموکو سبک کاربردی ایست که به اختصار در این مقاله به آن پرداخته میشود. بنابراین با ادامه آموزش تحلیل تکنیکال با واگرایی در ایچیموکو و تغییر روند ایچیموکو همراه باشید.

مقدمه آموزش تشخیص واگرایی و تغییر روند در ایچیموکو

تشخیص واگرایی یا دایورجنس با اندیکاتور های مثل MACD کار نسبتا راحتی است و به اینصورت که به عنوان مثال در روند صعودی قیمت سقف جدید بزند. ولی مکدی سقف بالاتر نزند واگرایی یا دایورجنس رخ خواهد داد. همچنین ادعا می کنیم که MACD غربی شده اندیکاتور ایچیموکو است. با این وجود تشخیص دایور جنس یا همان واگرایی در ایچیموکو کار دشواری است. لذا برای روشن شدن تغییر روند ایچیموکو مروری کوتاه بر اندیکاتور مکدی خواهیم داشت و سپس آنرا در ایچیموکو بررسی میکنیم .

برای مطالعه بیشتر: دانلود کتاب تحلیل موج های الیوت در بازار سرمایه

همانطور که میدانیم مک دی از فرمول زیر محاسبه میشود :

نحوه محاسبه MACD

MACD Histogram = EMA(12) – EMA(26)

تفاضل میانگین نمایی ۲۱ روزه از میانگین نمایی ۱۲ روزه

Signal line : = SMA(9)

خط سیگنال :میانگین نمایی ۹ روزه

اختلاف میانگین ساده SMA با میانگین نمایی EMA در این است که در میانگین نمایی به دیتا کندل اخیر وزن بیشتری می دهد و در صورتی که حجم قیمت در مقایسه با روز گذشته یا روزهای قبل فرق کند تاثیر بیشتری می پذیرد. بعنوان مثال روزنامه امروز از دیروز ارزش بیشتری دارد. به همین علت دیتاهای اخر یعنی دیتاهایی که به امروز نزدیک تر هستند در تابع نمایی ضرب میشوند و حرکت ان نسبت به EMA حرکت تندتری است.

برای توضیح بیشتر گفتیم خاصیت میانگین نمایی این است که به داده های اخیر وزن بیشتری دهد. به عنوان مثال در بازه ۲۱ روزه روز
۲۱ ارزش یا وزن بیشتری از روز ۲۲ دارد. همینطور روز ۲۲ ارزش و وزن بیشتری نسبت به روز ۲۱ دارد و الی اخر.

برای مطالعه بیشتر: دانلود اندیکاتور مانیتور روند ایچیموکو

نحوه شکل گیری واگرایی و تعمیم آن به ایچیموکو

اندیکاتور مکدی از اختلاف میانگین نمایی ۲۱ دوره و ۱۲ دوره به وجود می آید. به طوریکه اگر میانگین ۲۱ دوره برود بالای ۱۲ دوره در اندیکاتور مکدی هیستوگرام ها بالای خط صفر نمایش داده خواهد شد. اگر میانگین ۲۱ دوره برود زیر میانگین نمایی ۱۲ دوره در اندیکاتور مک دی قیمت میرود زیر لول صفر مکدی و همچنین لحظه برخورد دو میانگین جایی است که برابر است با لول صفر مکدی. به شکل زیر دقت کنید:

اختلاف میانگین نمایی در کراس ها روی اندیکاتور مکدی و تغییر روند ایچیموکو

در نتیجه اگر در بازه های اخیر قیمت حجم بیشتری بخورد تاثیر روی میانگین بیشتر میشود. به عبارتی فاصله بین دومیانگین کمتر و یا
بیشتر میشود که این اختلاف رابطه مستقیم با ارتفاع میله های هیستوگرام از لول صفر مکدی دارد.
به شکل زیر دقت کنید :

اختلاف دو میانگین و ارتباط آن با ارتفاع میله هیستوگرام مکدی

حال با ذات مکدی بیشتر آشنا شدیم. میدانیم که مکدی غربی شده اندیکاتور ایچیموکو لست. حالا برای تطبیق این دو مهندسی
معکوس میکنیم تا به تشخیص واگرایی و تغییر روند ایچیموکو برسیم.

دانلود کنید: کتاب تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه جان مورفی

نکاتی که واگرایی مکدی از ایچیموکو به ارث برده

  • لول صفر مکدی یک خط ثابت است و محور تقارن ما می باشد که به صورت ثابت یا استاتیک میباشد. هم برای مکدی مزیت است و
    هم عیب به این صورت که در مکدی قیمت بالای میانگین نمایی ۱۲ بود میله های مک دی بالای لول صفر هستند. در حالیکه این لول در
    ایچیموکو به صورت داینامیک همراه با قیمت حرکت میکند. در نتیجه در ایچیموکو انتظار داریم هر وقت قیمت بالای کیجنسن برود
    مکدی بالای لول صفر باشد.
  • در مک دی میانگین ۲۱ روزه میانگین ۱۲ را به سمت بالا قطع میکرد انتظار صعود داشتیم. طول میله های هسیتوگرام مکدی از اختلاف
    این دو میانگین بوجود می آید. پس در تغییر روند ایچیموکو نیز انتظار داریم وقتی تنکنسن، کیجنسن را به سمت بالا قطع کرد مکدی صعودی شود.
    ضمن اینکه فاصله بین تنکنسن و کیجنسن باید متناسب با ارتفاع میله های هیستوگرام مکدی باشد.
  • در مکدی کراس دو میانگین ۲۱ و ۱۲ باعث ایجاد لول صفر میشود. نتیجتا در ایچیموکو کراس تنکن و کیجن باید باعث لول صفر شود.
  • در مک دی فاصله بین دو میانگین نمایی و اختلاف آنها باعث تشخیص واگرایی ها میشود. پس در ایچی فاصله فضای بین تنکنسن و کیجنسن باعث تشخیص واگرایی میشد. این مطلبی است احتمالا آنرا به اسم OA یا زاویه مخالف در اموزشهای کریس یاد گرفتید. باعث برگشت روند میشود .

نکته : اگر متن بالا را با دقت بخوانید به این قانون در ایچیموکو میرسید که اجزا ایچی نمیتوانند از قیمت فاصله بگیرند و باید به قیمت
برسند و یا قیمت به سریعا به اجزا ایچی برمیگردد.
در ترکیب پرایس اکشن با ایچیموکو این نکته حائز اهمیت است.

چند نکته بیشتر..

  • در مک دی خط سیگنال که میانگین ساده ۹ دوره است. برای عملکرد بهتر و یا فیلتر خطا ها استفاده میشود. در ایچیموکو از چیکو که همان کلوز کندلهاست برای اینکار استفاده میشود. البته ناگفته نماند که یک فرمول دیگری از سیگنال لاین هم وجود دارد. از میانگین ۹ کندل دیتا ساخته نمی شود. و از هیستوگرام های مکدی ساخته می شود. دقیقا مانند اسپن آ که مستقیم از کندلها دیتا نمیگیرد و دیتای خود را از تنکنسن و کیجنسن میگیرد. پس از این لحاظ میتوان به کاربرد دوگانه سیگنال لاین مکدی اشاره نمود. یک کاربرد برای فیلتر کردن خطاها. کاربرد دیگر در استفاده زمانی از اندیکاتور مکدی است. (البته در بازه زمانی مخصوص به خودش) .
  • مکدی اندیکاتور مولتی تایم نیست. نمیتوانیم واگرایی در تایم بالا را تشخیص دهیم. ولی در ایچیموکو با توجه به استفاده از کومو و فضای بین اسپن آ و ب میتوان واگرایی در تایم بالا را نیز تشخیص داد. برای درک بهتر کافیست از تنظمیات دوبرابر مکدی ۱۴.۵۱.۲۲ استفاده کنید.
  • در مکدی مبنای تشخیص واگرایی اختلاف بین دو میانگین نمایی بود. با خاصیتی که میانگین نمایی در وزن دهی بیشتر به داده های اخیر بازار دارد واگرایی مشخص میشد. ولی در ایچیموکو با استفاده از تنکنسن و کیجنسن که به های و لو های اخیر بازار وزن بیشتری میدهد، به تشخیص واگرایی می پردازیم.
پیشنهاد میکنیم این مقاله را بخوانید: الگوهای شمعی ژاپنی

برای روشن شدن مطالب فوق ترکیب پرایس اکشن با ایچیموکو، مثال قبلی را با ایچیموکو مجددا بررسی می نماییم :

مثال بیشتر در آموزش واگرایی اندیکاتور ایچیموکو و تغییر روند ایچیموکو

واگرایی به وسلیه کومو

حال باید بتوانیم واگرایی را در تایم بالاتر تشخیص دهیم. برای اینکار از کومو استفاده می کنیم. می دانیم کومو از اسپن آ و ب تشکیل می شود. که از جنس همان تنکنسن و کیجنسن است. با این تفاوت که اسپن ب دوبرابر کیجنسن است. یعنی یک تایم بالاتر. پس هر وقت قیمت اسپن ب را به سمت بالا قطع کرد می گوییم قیمت در تایم بالا رفته بالای لول صفر مکدی و بر عکس. پس برای تشخیص واگرایی در تایم بالا کافیست از فضای بین اسپن آو اسپن ب استفاده میکنیم .

برای فهم بهتر شیفت چیکو که به ۱۲ تا به جلو شیفت داده شده است را صفر می کنیم. به صورت زیر در نظر می گیریم. بعد از تسلط و مهارت می توانید کومو را مجددا به جلو شیفت دهید. ولی برای تمرین و عادت کردن چشم بهتر است مدتی با این شیوه تمرین کنید. و یا اینکه از ایچی دیفالت استفاده کنید. در عوض مکدی دیفالت را دوبرابر کرده و ۱۲ تا به جلو شیفت دهید.


مانند شکل زیر:

تغییر روند ایچیموکو و ترکیب پرایس اکشن با ایچیموکو
برای مطالعه بیشتر: روندها در تحلیل تکنیکال

نکته راجع به بازه زمانی اندیکاتور ایچیموکو و مکدی

یک نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که اندیکاتور ایچیموکو و مکدی و همه اندیکاتور های دیگر زمانی هم هستند. در ترکیب پرایس اکشن با ایچیموکو به این معنی که در بازه زمانی خودشان تحلیل معتبر دارند. یعنی مکدی که واگرایی را نشان می دهد به ما میگوید در بازه زمانی بین ۲۱ دوره و ۱۲ دوره اختلاف فاز داریم. ایچیموکو هم به همین معنی است . یعنی در ۵۱ دوره به ما اختلاف فاز ها را نشان می دهد. به عبارتی اگر بین دو قله یا دره
واگرایی داشتیم و فاصله آنها از ۵۱ کمتر بود با ایچیموکو میتوان آنرا تشخیص داد. اگر فاصله بیشتر بود با این تنظیمات نباید همچین انتظاری
داشته باشیم.

نکته واگرایی اندیکاتور ایچیموکو در ترکیب پرایس اکشن با ایچیموکو

در ضمن باید توجه داشته باشید که نباید انتظار داشت که واگرایی در ایچیموکو و مکدی عینا شبیه هم باشد. چرا که دوره های میانگین
گیری در مکدی و دوره های میانگین گیری های ولو در ایچیموکو با هم متفاوت است و همچنین تنظیمات دو اندیکاتور با یکدیگر نیز
اختلاف هایی دارند. که در این مقاله بیشتر قصد داشتیم به معرفی واگرایی در ایچیموکو با کمک مکدی بپردازیم لذا ممکن است در
ایچیموکو در یکجا واگرایی داشته باشیم در حالیکه مکدی آنرا به ما نشان ندهد و برعکس .

3 نظر در “واگرایی در ایچیموکو

  1. seyed گفت:

    اندیکاتور مکدی از اختلاف میانگین نمایی ۲۱ دوره و ۱۲ دوره به وجود می آید
    نمایی ۲۶ دوره و ۱۲ دوره هستش

    1. admin گفت:

      با سلام. ممنون از توجه شما
      اما در مکدی میانگین نمایی ۱۲ دوره‌ای قیمت را محاسبه می‌کنیم.
      سپس میانگین نمایی ۲۶ دوره‌ای را محاسبه می‌کنیم.
      تقاضل میانگین ۱۲ دوره‌ای از میانگین ۲۶ دوره‌ای خط مکدی ما را نمایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *